Ohyfsad Tant!

Idag så stod jag med mina två hundar och väntade på att min mamma skulle handla mat inne på ICA. Givetvis tycker jag att hunduppfostran är jätteviktigt och det gäller att hundarna är lyhörda och följer sin ägares kommando! 
 
Så.... hundarna blev tillsagda att sätta sig på rumpan mellan mina fötter. Lilla Isa ville dock inte och började nosa runt och äta på en massa saker från backen så jag sa till henne och var konsekvent dvs. att jag inte gav mig förräns hon satt ner. Jag märker i ögonvrån att någon står och tittar på oss och från ingenstans hör jag.

-Gud vad elak du är mot dina hundar.
Min replik var - Såvida du inte har en terrier själv och vet något om hundar tycker jag inte att du ska yttra dig.
Tantens gensvar - Hundar ska få nosa runt om dem vill, man behöver inte vara så hård.

Då tänkte jag herregud, om hon visste att vi precis har varit uppe i hundhagen där båda hundarna har fått springa runt och leka med en massa andra hundar och nosat runt  i närmare 40 minuter. Egentligen så brukar jag inte äns bry mig om vad andra säger därför oftast så har dem aldrig själva haft hund eller aldrig riktigt brytt sig om att uppfostra hundarna till att lyda. 

Jag tycker inte att det är gulligt när småhundar får utfall och ställer sig och skäller eller morrar minutvis. Det är inte sött när dem springer och drar sönder sina ägares händer, med ägaren i hasarna på hunden. Att ge kommandot fot eller ledig skall inte vara någon skillnad på egentligen, för att oavsett så ska inte hunden få dra i kopplet. 
 
Men jag kände mig tvungen att ge ett gensvar på det eftersom att tanten fortsatte att stå och glo och se irriterad ut.
- Hundar behöver diciplin, de är som barn. De ska kunna koncentrera sig och arbeta med hjärnan inte med adrenalinet.  Man behöver vara konsekvent, annars kommer det sluta med att hunden tar över rollen som flockledare. Jag säger till mina hundar när jag anser att dem ska lyssna på mig.

Är det inte upp till en hunds ägare om man vill ha en hund som lyssnar och har ett gott uppförande?









Kommentarer
Postat av: Emma

Vad förbannad man blir på folk som lägger sig i utan att veta någonting!

2008-04-29 @ 17:54:05
URL: http://femtondejuli.blogg.se
Postat av: nas

helt rätt gjort!

2008-04-30 @ 01:18:52
Postat av: Lijbah

Jädra tant..."Isa - attack!"

2008-05-01 @ 23:09:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0